Saras Sibiriska Katter

Den här bloggen handlar om mig Sara Granqvist och mitt intresse för den sibiriska kattrasen. Denna blogg handlar om den sibiriska katten S*Lince´s Linate, född den 14:e november 2012. Linate bor hos oss, familjen Granqvist i Järved, Örnsköldsvik.

Sön- utställning

Publicerad 2013-04-29 20:33:01 i

Hej,

Igår var jag och L på ishallen kl. 7:50. Hela fam Granqvist somnade redan vid 22 kvällen innan :-).

Linate hade igår en kvinnlig utländsk domare. När jag skulle preparera L innan bedömningen fräste hon och ville inte alls bli borstad. Hon var så stressad av alla de andra katterna runtomkring. Hon skakade och darrade i hela kroppen när det var dags för bedömning.. När domaren skulle lyfta henne för att se hennes längd spände hon ihop sig och fräste emellanåt..Något hon aldrig gör annars..
Hon kände sig hotad, inte konstigt av alla lukter efter hankatter m.m..

Jag tyckte att bedömningen endast var jobbig då jag såg hur dåligt L mådde...

Hon fick en fin bedömning, Ex 1 och upp för NOM. Ingen kritik ang preparering av pälsen idag..

L förlorade mot en main Coon hane.

Bedömningen var färdig vid 12(tror jag) Sedan var det bara att vara kvar tills alla katter var bedömda. Kl 17 kunde vi åka hem mot Övik.

Det som var jättekul igår var att Linates uppfödare Kicki var där med sin dotter! Vi umgicks under hela dagen vilket gjorde att all väntan gick så mycket snabbare! Vi fikade, åt lunch etc.

Linate åt ingenting under hela dagen och gick heller ej på toa. Vid 21 på kvällen (när vi kom hem) gick hon på lådan, åt mat och mös :-)

Idag måndag:
När jag idag lyfte upp henne på samma sätt som igår på utställningen så darrade hon i hela kroppen..Hon kändes så rädd..

Den 18:e, 19:e maj är det dags för utställning i Övik. Hoppas inte den blir lika traumatisk för henne som denna för då vet jag inte vad jag gör..

Kommentarer

Postat av: Kicki

Publicerad 2013-04-30 09:02:20

Jätteskoj att träffas i söndags och att få vara med! Jag tror och hoppas att det går bättre nästa gång, för det är ju vansinnigt mycket nytt och ni hade ju dessutom oturen att hamna väldigt illa där det var mycket ståhej och andra katter i ansiktet på henne. Jag tycker ändå hon var mycket lugnare på eftermiddagen när du bar ut henne, så försökt träna med lite bilåkning, ta med henne ut på lite olika saker så vänjer hon sig säkert! Vacker är hon så bara hon slappnar av lite mer så blir det säkert jättebra!! Ska bli spännande att höra hur det går i Ö-vik <3
Kram Kicki

Postat av: Sara

Publicerad 2013-05-02 12:07:57

Hej Kicki!

Ja, det var verkligen skoj att träffas i söndags! Skönt att få råd och tips som förstagångsutställare :-)

Linate tyckte det var väldigt läskigt i helgen men mkt berodde som sagt på att hon hade grannkatterna i ansiktet..I Övik ska jag halvt täcka för buren en stund innan det är dags för bedömning.

Vi kommer snart att åka ut till Burön och då får hon dels provåka bil, båt samt bo på ett nytt ställe, det blir en bra träning för henne. Jag ska även vara ute med henne på tomten så att hon vänjer sig vid nya miljöer samt ljud.

Får hoppas att utställningen i Övik går bättre och att hon skakar mindre samt ej fräser på domarbordet :-)

Med vänlig hälsning, Sara

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela