Saras Sibiriska Katter

Den här bloggen handlar om mig Sara Granqvist och mitt intresse för den sibiriska kattrasen. Denna blogg handlar om den sibiriska katten S*Lince´s Linate, född den 14:e november 2012. Linate bor hos oss, familjen Granqvist i Järved, Örnsköldsvik.

Linate matvägrar aug-13

Publicerad 2013-12-13 12:54:29 i Allmänt

Hej!

Längesedan jag gjorde ett inlägg nu!

I aug så var iallafall jag och Per till Barcelona med mitt jobb. Vi var där från fredag - mån. Linate var på Burön med Albin och farmor och farfar! Hon gillar verkligen att vara där och bra väder hade de också! På måndagen så började dock Linate vägra äta och låg mest och sov hela tiden. När vi kom hem på måndags kväll var hon så trött och sov även då mest hela tiden! På tisdagen mailade jag Linates uppfödare och kollade vad jag skulle göra? Hon tyckte att jag skulle ringa veterinären då katter snabbt blir väldigt dåliga av att inte äta! Per jobbade så jag fick låna en kollegas bil, hämtade Linate och Albin och åkte direkt till Reginas Veterinärklinik i Gullänget. De röntgade henne men hittade inget i magen då vi var oroliga att hon svalt något olämpligt tex presentsnören från Albins kalas.
Eftersom hon led av vätskebrist sprutade de in vatten under huden för att få upp vätskenivån. Jag fick även recept på paraffin att blanda med vatten i blöt maten etc. De ville egentligen att vi skulle åka ner till Sundsvall och lägga in henne men eftersom Per jobbade var detta omöjligt.

Vi åkte hem och morgonen därpå åkte vi tillbaka lämnade vi in henne under dagen för undersökning. Per som var ledig hämtade henne och tvångsmatade henne själv då jag jobbade..Det var inte lätt men en nödvändigt! Katter kan lätt komma in i ett "självsvältstadium" och äter el dricker de ej torkar de snabbt ut på ett dygn varav njurarna bl.a kan ta skada och i värsta fall dö om man väntar för länge med att besöka veterinären! 

Vi tvångsmatade henne hela onsdagen och torsdagen. Jag kommer inte ihåg exakt men efter ca 2 dagar började hon äntligen äta igen och gick på lådan!!! Vi var då så otroligt lyckliga då vi varit så oroliga för henne!!! 
Bild från veterinärkliniken. Hon gillade verkligen inte att undersökas och skrämde slag på assistenterna..

Bild på när hon börjat äta och till och med är busig


Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela